76 db vasúti lámpa a vasút születésétől napjainkig
Haragovics József magángyűjteménye Sopron belvárosában, a Tűztorony lábánál
Néhány lámpakülönlegesség
Déli Vasút lámpája
Kézi jelzőlámpa a századfordulóból
Orosz lámpa
Kézi jelzőlámpa 1955-ből, a Szovjetúnióból
Német karbidlámpa
A II. Világháború ideje alatt is használt vasúti lámpa
Minden lámpának története van...
... amit Haragovics József, a szenvedélyes gyűjtő személyesen mesél el a galériát felkereső látogatóknak.
Belépődíjak
Felnőtt
700 Ft
Diák
500 Ft
Csoportos
10 fő felett
500 Ft
Ahol minden lámpának története van ...
A galériáról
Haragovics József több, mint 40 év alatt, regénybe illő módszerekkel gyűjtötte össze a kiállítás darabjait. Aprólékos munkával újított fel minden, az enyészettől megmentett tárgyat. A lámpák arról árulkodnak, hogyan lesz az ócska kacatból ipartörténeti remekmű.
A vasúti lámpák története
Az első vasúti lámpák az 1830-as években jelentek meg, de tömeges elterjedésüket az 1850 es évektől számítjuk. Ekkorra rendszeressé váltak az esti és éjszakai vonatok.
A vasúti lámpák különböző típusait alkalmazták az elmúlt 170 évben, a legjellemzőbb a mozdonylámpa, a vonatvég /zárlámpa/, jelzőlámpa és végül a kézi jelzőlámpák.
A lámpák kezdetben gyertyaégővel, később olajjal és petróleummal világítottak, majd a különféle rendszerű gázlámpák /Petromax ,Tilley ,Colemann/, és végül a villamos lámpák következtek.
Mindezen lámpatípusok megtalálhatók a gyűjteményben, mely 30 ország vasúti világítás technikáját szemlélteti.
Mivel gyújtották meg régen a lámpákat?
Gyújtófácskával.
Az üvegtárlóban láthatunk sok országban ma is használatos gyufát, valamint a vasúti közlekedésben használatos hangjelző készülékeket.
Sopron, Előkapu 7.
Nyitvatartás
Előzetes bejelentkezés alapján,
a lenti telefonszámon